no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Arbeids- og hverdagslivstrening

Arbeids- og hverdagslivstrening (AHT) har to hovedområder: arbeidslivstrening og hverdagslivstrening. Programmet er tilrettelagt for ungdom som sikter mot tilrettelagt eller vernet arbeid i offentlig eller privat sektor.

Tilbudet er også rettet mot elever som ønsker kunnskap og ferdigheter innen fremtidig arbeid, aktivitetstilbud, bolig og fritid. Målet er å forberede elevene på et selvstendig liv som aktive deltakere i samfunnet.

Opplæringen tar utgangspunkt i elementer fra kompetansemålene i det aktuelle utdanningsprogrammet eleven søker seg til, men kan også avvike helt fra kompetansemålene for å møte individuelle behov.

Arbeidslivstrening

Mål og muligheter

Arbeidslivstrening er for elever som trenger ekstra støtte i undervisningen og sikter mot tilrettelagt eller vernet arbeid. Opplæringen er tilpasset hver enkelt elev og basert på en individuell opplæringsplan (IOP). Elevene får et utdanningsløp som legger til rette for læring, trivsel og utvikling i trygge og forutsigbare omgivelser.

Fagområder

Elever med arbeidslivstrening har som mål å delta i varig tilrettelagt arbeid. Les mer om Oktav her.

På Vg2 får de arbeidspraksis gjennom skolens samarbeidspartnere. Utdanningsløpet består av to år på skole og to år som lærekandidat innenfor et fagområde som passer deres interesser og forutsetninger.

Alle elever søker inn på et programområde og kan hente kompetansemål fra andre utdanningsprogram. Undervisningen inkluderer tilpassede fellesfag og vektlegger praktisk læring gjennom programfag og prosjekter. Digitale arbeidsverktøy og ADL-trening (dagliglivets ferdigheter) spiller en sentral rolle i opplæringen.

Opplæringsformer og arbeidsmåter

Individuelle opplæringsplaner ligger til grunn for undervisningen, og elevene tilhører faste basisgrupper med egen kontaktlærer. Vi fokuserer på elevenes fremtidige mestring innen bolig, samfunn og arbeid, med mål om å gi dem en selvstendig og trygg hverdag etter endt skolegang.

Hverdagslivstrening

Mål og muligheter

Hverdagslivstrening gir elever kunnskap og ferdigheter til å mestre arbeid, aktivitetstilbud, bolig og fritid. Opplæringen tar utgangspunkt i elevens egne behov og sterke sider, med fokus på trygghet, trivsel og personlig utvikling i et godt fellesskap.

Fagområder

Elevene hos oss har et langsiktig mål om deltakelse i varig tilrettelagt arbeid, og på Vg3 får elevene arbeidspraksis.

Opplæringen tar utgangspunkt i kompetansemål fra det valgte utdanningsprogrammet, men kan også inkludere ferdigheter innen:

  • Kommunikasjon
  • Sosial kompetanse
  • Samfunnsliv
  • Fritid
  • Personlig utvikling

ADL-trening er en viktig del av undervisningen for mange elever, og fokuset er på å bygge selvstendighet gjennom praktisk opplæring.

Opplæringsformer og arbeidsmåter 

Undervisningen er basert på individuelle opplæringsplaner og er tilpasset hver elevs forutsetninger og mål. All opplæring har som mål å forberede elevene på et selvstendig og aktivt liv.

Søknad og veiledning arbeids- og hverdaglistrening

Vi anbefaler at elever og foresatte søker veiledning i søknadsprosessen. Rådgivere ved avgiverskolen eller THVS kan bistå i valg av programområde. Søknad gjøres på vigo.no med søknadsfrist 1. februar.

Kontaktinformasjon

Trond Andersen

Avdelingsleder arbeids- og hverdagslivstrening

trond.andersen@vestfoldfylke.no

98 23 16 18

Publisert: 16.11.2017 Oppdatert: 13.01.2025 kl.13:11