− Elevene skal føle at noen bryr seg hver dag

Nå skal elevene få flere pusterom, med mer livsglede og mindre utenforskap.
− Jeg skal finne mestringsmuligheter for elevene våre, det er skikkelig gøy og utrolig givende, sier Ingjerd Beate Larsen. Foto: Ellen Marie Skjefstad
− Jeg skal finne mestringsmuligheter for elevene våre, det er skikkelig gøy og utrolig givende, sier Ingjerd Beate Larsen. Foto: Ellen Marie Skjefstad

− Larvik har et høyt antall unge uføre i alderen 17-24 år. Det tar vi på Thor Heyerdahl på alvor, og vil gjøre det vi kan for å at færrest mulig av de unge skal falle utenfor. Da må vi gi unge hos oss mestringsfølelse, sier Ingjerd Beate Larsen.

Fra mai har Ingjerd jobbet til alle døgnets tider med livsmestring og medborgerskap, som er to av skolens viktige satsningsområder. Det vil kort sagt si at hun koordinerer aktiviteter som skal bidra til å gi elevene et liv med mening, der de ser at de har en verdi og kan noe.

− Våre ungdommer er i en fase der de skal finne vei, bli voksne og mer bevisst på hva de faktisk kan, og hva de kan lykkes med i livet. For å føle at de mestrer er det viktig med drahjelp av tydelige voksne, og da er vi som jobber på Thor Heyerdahl veldig viktige, sier Ingjerd.

Flerfoldige aktiviteter planlegges

For å få til aktiviteter som tilbyr et lite pusterom i hverdagen, der elevene får troen på seg selv, er frivilligheten i Larvik koblet på.

− Om jeg ikke skal bruke alle 400 frivillige lag og foreninger i byen, så er mulighetene mange. Vi skal ha noe for enhver smak for å skape gode relasjoner for elevene.

Les om vårt arbeid med relasjonskompetanse: Lærere bør se og lytte til elevene

Ingjerd har et stort nettverk og har knyttet til seg aktører som Turistforeningen, frivillighetssentralen, Kulturskolen, Våre Unge i Larvik kommune, NAV, for å nevne noen. Hun vil arrangere aktiviteter for elever inne på skolen og utenfor huset. Det kan være å bruke verksteder og kjøkken, dra på kino eller å spise pizza sammen.

Ingjerd Beate Larsen 2.jpg
Velkommen inn til Ingjerd Beate Larsen i første etasje, midt i bygget. 

Skolebygget skal leve utenfor åpningstiden og være en del av aktivitetstilbudet i byen – her skal det skje mye fremover.

− Jeg trodde kanskje jeg måtte selge dette her inn, men når jeg tar kontakt med de ulike aktørene er det akkurat som de har ventet på at jeg skulle ringe, sier Ingjerd.

Les skolens Handlingsplan for relasjoner

Mye stigma

Mange unger har ikke troen på seg selv, og har mye i ryggsekken som kan være tungt å bære. Mange har ikke blitt satt krav til, og blitt tråkket ned av de som skulle løftet dem opp. Ingjerd opplever at mange er stigmatisert i egne og andre øyne.

− Derfor må frempeket de møter på skolen være positivt. Vi må snakke elever opp og ikke ned. De må bli satt krav til, som ikke er urimelige. Hvis de unge lykkes nå, vil det være samfunnsnyttig på sikt, det er målet til oss som jobber på Thor Heyerdahl, sier Ingjerd.

Publisert: 26.08.2021 Oppdatert: 26.08.2021 kl.12:14