Med klipping av rød snor, grilling og taler ble gapahuken på Brunla ungdomsskole åpnet 27. oktober. Etter måneder med utforming, måling, graving og snekring står bygget nå klart.
Bak prosjektet står elever fra bygg- og anleggsteknikk ved Thor Heyerdahl vgs og ungdomsskoleelever fra Brunla, i tett samarbeid med entreprenørselskapet Veidekke og Byggmakker som sponsor.
– Du ser gulvet der, det har jeg vært med på å bygge. Det ble ekstra gøy da vi fikk jobbe sammen med de fra Thor Heyerdahl, sier Sander Amundsen (14).
Han går i 9. trinn på Brunla ungdomsskole, og har vært med helt fra starten.
– Jeg synes det er gøy å jobbe praktisk. Jeg er ikke så glad i bare vanlig undervisning, sier han.
Ved siden av ham står Julius (15) fra 10. trinn, som også har vært med på byggingen.
Begge har deltatt via prosjektet Praktisk opplæringsløp, som er en del av Våre unge Larvik. Prosjektet gir ungdomsskoleelever muligheten til å prøve seg på praktisk arbeid og få en smakebit på videregående opplæring.
Sander har allerede bestemt seg for yrkesfag: Han skal gå teknologi- og industrifag på THVS og maskinfører i Vg2 på Re vgs.
Fra tegning til ferdig bygg
Byggingen startet i januar, etter en høst med planlegging og opplæring. Elevene har gjort alt fra grunnarbeid og betong til reisverk og ferdigstilling, og de har lært hvor mye tid og nøyaktighet som kreves i et ekte byggeprosjekt.
– Dette har vært skikkelig gøy, og det er veldig bra at vi har fått bygge noe solid som skal bli stående i mange år. Det er fint å tenke på at mange kommer til å bruke gapahuken, sier Gabriel Marques Larsen (18).
Han går andre året på bygg- og anleggsteknikk ved THVS. Gabriel startet egentlig på idrettslinja, men trivdes ikke helt. Etter en periode med hospitering på bygg og anlegg oppdaget han gleden ved å bruke hendene.
Faren hans jobber som tømrer, og flere venner gjorde det samme valget. Nå har han funnet ut at dette er riktig vei for ham. Han forteller at det er motiverende å se resultatet av presisjonsarbeid på et stort bygg.
– Det er ekstra stas å være med på noe som ikke skal rives ned, sier Gabriel.
Gjennom samarbeidet med Veidekke har elevene fått opplæring i prosjektering, økonomi og bruk av byggtekniske programmer som Archicad. For mange har dette vært første gang de har sett hvor omfattende et byggeprosjekt faktisk er.
– Å være tømrer handler ikke bare om å bygge. Det handler også om planlegging, beregning og kalkulering. Det har elevene fått erfare her, sier Kristian Myhra i Byggmakker.
Han forteller at det var stor entusiasme da elevene fikk bruke Byggmakker sine lokaler til å lage forskallingen til fundamentet.
Samarbeid og mestring
Prosjektet har også hatt en sosial dimensjon. Elevene fra Thor Heyerdahl har fungert som mentorer for fem ungdomsskoleelever fra Brunla. Det har vært lærerikt for begge parter, og elevene har vært positive og tatt utfordringene på strak arm. Det forteller lærer ved THVS, Albert Ejupi.
Sammen har ungdommene fått erfaring, selvtillit og nye relasjoner på tvers av alder og skoler.
Ejupi har fulgt prosjektet siden oppstarten i september i fjor.
– Dette handler om å gi elevene en reell opplevelse av hvordan teori blir til praksis. De får ansvar, jobber i team og ser resultatet av arbeidet sitt i noe som faktisk skal brukes av mange, sier han.
Ejupi skryter av innsatsen.
– Elevene har stått på som fy, også i kulda da fundamentet skulle på plass mens bakken fortsatt var frossen. De har tatt ungdomsskoleelevene under vingene og gjort en fantastisk jobb, sier han.
Et samlingspunkt for elever og nærmiljø
FAU ved Brunla ungdomsskole søkte om midler og fikk 110.000 kroner fra Sparebankstiftelsen DNB for å gjennomføre prosjektet. Truls Løver-Arnesen i FAU er svært fornøyd med resultatet.
– Her har elevene bygget et solid, utvidet klasserom som jeg håper også kan bli et samlingspunkt for nærmiljøet, sier Løver-Arnesen.
Rektor Else Marit Bjerknes ved Brunla ungdomsskole blåste i hornet da alle elevene ble samlet til åpningen. Hun er både stolt og glad for innsatsen.
– Elevene våre har lært mye av dette. De har sett hvor mye arbeid som ligger bak et bygg, og fått følge prosessen på nært hold. For de fem som har deltatt gjennom Praktisk opplæringsløp, har det gitt en skolehverdag med mye praksis og mestring, sier Bjerknes.
Under åpningen holdt elevene en kort tale om arbeidet de har lagt ned og hva de har lært underveis.
– Vi setter stor pris på tilliten dere har vist oss. I prosjektet fikk vi trent på samarbeid, nøyaktighet og fagkunnskap. Alt fra å bruke riktig verktøy, til å følge HMR-regler. Vi lærte også hvor viktig det er å ha et godt arbeidsmiljø og kommunikasjon.
Gapahuken skal brukes både i undervisning og som et sosialt samlingssted, et sted for samarbeid, fellesskap og kanskje litt grilling i vårsola.
– Vi har jobbet hardt for dette, og det er gøy å se at det ble så bra, sier Gabriel.