Etter halvannen måned i ny jobb som rektor ved Sandefjord videregående skole (SVGS) er Lislien tydelig på førsteinntrykket: Landets største videregående skole er en kraftstasjon for både ungdom og regionen.
– Skolen har et bredt og attraktivt utdanningstilbud og et solid lag rundt elevenes læring og utvikling. Læring foregår på mange kreative måter tilpasset et mangfold av ungdommer. Det vil jeg gjerne vise mer frem, både internt, til elever og foresatte, og til hele byen.
En fin skolestart med flotte elever
De fleste ungdommer i Sandefjord i den aktuelle aldersgruppen er elever ved SVGS, over 2000 i tallet dette skoleåret.
– I en tid der ungdomskriminalitet har fått mye oppmerksomhet både i samfunnet generelt, i media og på skolen, er det ekstra hyggelig å melde om at vi i har hatt en veldig fin start på skoleåret. Det handler først og fremst om flotte og positive elever, og selvsagt også god tilrettelegging og oppfølging fra alle de som jobber på skolen, sier Lislien.
Hun understreker at utfordringer som oppstår tas på alvor og håndteres, sammen med en god plan og mange målrettede tiltak for å sikre et trygt og godt skolemiljø der alle kan trives og lære.

En viktig nøkkel er synlige og tilgjengelige voksne i hverdagen.
– Jeg opplever at det i all hovedsak er positive læringsaktiviteter som preger skoledagene. Ungdommene her ved SVGS fortjener god omtale, og Sandefjord har mye bra folk å bygge fremtiden på. De aller fleste er på god og rett vei, og de som trenger litt ekstra støtte og oppfølging for å ta et litt stødigere steg inn i voksenverden, skal vi veilede og støtte.
Et samfunnsoppdrag som motiverer
Etter oppstarten 1. august, oppdager Lislien stadig nye sider ved både skolen og menneskene som fyller de over 45.000 kvadratmeterne med liv.
– Jeg møter et mangfoldig og faglig sterkt lag med ca. 400 medarbeidere og drøye 2000 elever, og jeg er både ydmyk og stolt over å få lede denne flotte skolen, sier rektoren.
Hun peker på at motivasjonen hennes er todelt: å gi ungdom utdanning og danning slik at de har gode forutsetninger for å møte og mestre voksenlivet, og samtidig sikre framtidens behov for kapasitet og kompetanse i både privat og offentlig arbeidsliv.
Lislien kommer opprinnelig fra Trøndelag, men har bodd mesteparten av sitt voksne liv i Larvik. Etter noen år på Kongsberg, er hun og samboeren snart på flyttefot tilbake til Larvik.
– Jeg gleder meg til å flytte tilbake til Vestfold, men først må vi bli ferdig med huset vi holder på å rehabilitere, sier hun med et smil.
Hun har bred erfaring som leder, men også som fagperson, i mange ulike bransjer innenfor kommune, fylkeskommune, stat, privat næringsliv og som selvstendig næringsdrivende. Skoleerfaring har hun hentet fra Thor Heyerdahl vgs i nabobyen Larvik, og som rektor ved Skien vgs i Telemark.
– Nå kjennes det helt riktig å komme tilbake til utdanningssektoren og rollen som rektor.
Les også: Ny rektor ved Sandefjord videregående skole
Samarbeid er en nøkkel
Lislien synes det er inspirerende å se at det finnes mange gode krefter i Sandefjord som trekker i samme retning – med et felles ønske om å gi ungdommer gode forutsetninger for å klare seg godt i livet.
Et godt eksempel på det er samarbeidsprosjektet Våre unge Sandefjord. Prosjektet er i startfasen og samler krefter på tvers av skole, kommune, fylkeskommune, NAV og næringsliv for å forebygge utenforskap, øke fullføringsgraden i skolen og bidra til at flere unge finner veien inn i arbeidslivet.
Henriette Wolden er prosjektleder og er innom kontoret til rektoren for å fortelle om arbeidet som er i gang. Ulike tiltak skal settes i system og prøves ut, tilpasset ungdom som trenger skreddersydde løsninger som faktisk fungerer.

– Vi lykkes best når vi er godt koordinert og løfter i flokk. Skolen er en helt sentral del av dette arbeidet, og jeg er glad for at vi er i gang med dette i Sandefjord, sier Lislien.
Les mer om Våre unge Sandefjord: – Dette skal merkes!
En skole i utvikling
Lislien trives godt i store tverrfaglige organisasjoner, og motiveres av å skape resultater sammen med og gjennom andre.
– Ved å ha et motivert, sterkt og endringsvillig lag som folk er stolte av å være en del av, vil vi kunne videreutvikle en attraktiv skole tilpasset en verden og et mangfold av ungdommer i rask forandring. På SVGS skal alle få gode forutsetninger for å lære og utvikle seg, både elever og ansatte.
Hun trekker frem skolens størrelse som en ressurs.
– Med robuste fagmiljøer har vi mulighet til å jobbe tverrfaglig og på nye måter. Jeg ser kreativitet og engasjement overalt, lærere og ledere som jakter gode læringsmuligheter for elevene, både her på skolen og i samarbeid med eksterne partnere.

Hun mener læringsarbeidet skal bygge videre på gode relasjoner, faglig tilpasning og god klasseromsorganisering. Digitaliseringen har over tid forandret skolehverdagen mye. Nå har også kunstig intelligens (KI) kommet inn som en ny faktor som setter store krav til oss, men også gir oss mange nye muligheter – både faglig og metodisk.
Som Norges største videregående skole skal vi ligge i front og bidra aktivt i alt utviklingsarbeid som gjør at stadig flere ungdommer gjennomfører og består.
Resultater som motiverer
At arbeidet virker, ser hun allerede tydelig tegn til.
– Jeg er blant annet veldig imponert over at skolen i løpet av forrige skoleår økte andelen elever som fullfører og består på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene fra 75,6 til 79,3 prosent. Det er en enormt positiv utvikling på kort tid.
Hvilke tiltak som har virket skal vi grave mer i, men peker på at presise og godt koordinerte tiltak, blant annet gjennom skreddersydde kurs og god yrkesretting av matematikkfaget, synes som en viktig del av forklaringen.
– Deling og læring av gode erfaringer gir stolthet både hos ansatte og elever.
Åpne opp skolen
Lislien trekker frem at skolen har et variert og spennende utdanningstilbud, solide fagmiljøer og flotte elever som både vil og kan.
– Nå skal vi løfte fram alt det spennende og interessante som skjer, i klasserommene, i skolemiljøet og på praksisplasser og læreplasser i Sandefjord og hele Vestfold.
Hun mener flere burde få innsyn i skolens hverdag.
– Jeg er sikker på at mange i Sandefjord ville vært både overrasket og begeistret om de fikk et bedre innblikk i alt det spennende vi skaper her. Jeg vil derfor gjerne åpne skolen mer for innblikk, dialog og samarbeid med innbyggere, næringsliv og andre samfunnsaktører.
For henne handler dette også om å se skolens rolle i den helhetlige samfunnsutviklingen.
– Min erfaring er at målrettet og systematisk samarbeid, både internt og i samhandling med omgivelsene, ofte er veien å gå for å løse vårt felles samfunnsoppdrag. Det vil jeg legge til grunn og ta med meg inn i denne jobben. Både jeg og skolen vil bidra aktivt i fellesskap med andre aktører i Sandefjord og Vestfold.