no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Seminar om kunstig intelligens i skolen

Kvinnelig robot med pulter og stoler i bakgrunn.
Seminaret viste at SVGS tar en tydelig posisjon i arbeidet med kunstig intelligens i skolen – både som vertskap, bidragsyter og innovativ utdanningsinstitusjon. Foto: Image by Alexandra_Koch from Pixabay

Publisert:

22.09.2025

Oppdatert:

22.09.2025 kl.10:44

Sandefjord videregående skole var vertskap og bidragsyter for et nasjonalt seminar om KI i utdanning. Dagene ble fylt med faglig påfyll, refleksjon og praktisk utforsking av KI i skolen.

Faglig tyngde og lokal forankring

Seminaret ble arrangert av Vestfold fylkeskommune i samarbeid med det nasjonale forskningssenteret AI Learn, ledet av universitetet i Bergen og NTNU. Seminaret samlet flere samarbeidspartnere inkludert representanter fra utdanningsdirektoratet, KS, kommuner og fylker.

Seminaret ble åpnet av SVGS’ rektor, Toril Lislien, som ønsket velkommen til skolen. Hun løftet frem teknologiens betydning for elevenes læring, og understreket at SVGS har jobbet godt med digital utvikling og bruk av KI over tid, og nå med et tydelig ønske om å ta nye steg. Rektor beskrev seminaret som en arena for utvikling og samarbeid på tvers av videregående opplæring og høyere utdanning, og fremhevet hvor stort det er for skolen å få være vertskap for starten på et bredt samarbeid mellom aktører i det nasjonale KI-senteret. Hun uttrykte også et personlig engasjement hvor hun ønsker å legge til rette, vise retning og bygge kultur og interesse for bruk av nye verktøy. 

Spennende innlegg og bidrag fra SVGS

Det ble holdt en rekke faglige innlegg hvor alle ansatte ved SVGS som ønsket hadde mulighet til å følge innleggene. SVGS’ digitalpedagog, Kent Ivar F. Olsen, delte erfaringer fra SVGS arbeid med kartlegging, kompetanseutvikling og deling av god bruk av KI i opplæringen lokalt og sentralt, og fikk god respons fra salen.

Yrkesfag og praktisk KI-arbeid

De tilreisende deltagerne fikk dessuten besøke Skaperverkstedet ved SVGS, der de fikk møte lærer Lars Drewsen og hans elever i engelsk ved teknologi- og industrifag. Her fikk gjestene se hvordan KI kan brukes i praktisk undervisning, og hvordan elevene jobber med teknologi i et kreativt og utforskende læringsmiljø.