Arrangementet var et samarbeid mellom Ungt Entrepenørskap (UE), de videregående skolene i regionen og det lokale næringslivet. Til sammen omkring 150 ungdommer presenterte sine forretningsidéer. I løpet av to minutter skulle ungdomsbedriftene presentere sin bedrift og produktidé foran publikum og deltakere fra det lokale næringslive. Ungdomsbedriftene ble vurdert etter kriterier om markedets behov for produktet, ungdomsbedriftens hensyn til produktets bærekraft, presentasjonen av prosjektet og ungdomsbedriftens motivasjon. Representanter fra det lokale næringslivet ga ungdommene gode innspill og det ble en lærerrik prosess og dag for elevene.
Gjennom å etablere en ungdomsbedrift på videregående får elevene jobbe både kreativt og arbeidsrelevant. Målet er blant annet å inspirere ungdommmene til å tenke på verdiskaping og gi dem tro på at de selv kan bidra til å lage egne arbeidsplasser i fremtida.
Forretningsideen til Flyt UB er å skape "flyt i hverdagen", og mener at ved å få i seg nok vann vil det være lettere å gjennomføre hverdagen på en god måte. Bedriften vil selge et smakspulver som kan tilsettes i vann slik at vann blir mer spennende drikke. Pulveret vil bli solgt i brukerdoser som kan blandes ut i vann i en drikkeflaske. Bedriften ønsker å sette lys på FNs bærekraftmål nummer 13, stoppe klimaendringene.
Fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter går av stabelen den 15. mars på Hjertnes kulturhus.
Les hva Ungt Entrepenørskap har skrevet om Gründeridol på sine nettsider.
Sandefjords blad har også en artikkel på SB.no (krever abonnement).