Satsing på nye produkter ga finaleplass
"Vi satset på å utvikle nye produkter i stedet for å senke lønnskostnadene. Vi gleder oss veldig til å møte de andre skolelagene, og se hvilken strategi de andre lagene har."
De 3 elevene som skal til Oslo er Carmen Andrine Blix, Benjamin Selstø og Malin Kleven.Elevene går 1SSD Vg1 Service og samferdsel ved Sandefjord videregående skole.
"Vi satset på et produkt der det var mindre priskonkurranse - da kan vi sette høyere pris" sier vg1-elevene. "En vet aldri hva konkurrentene gjør, og hva som skjer i markedet. Laget er avhengige godt samarbeid for å lykkes" sier Carmen, Benjamin og Malin.
De ble en av 10 bedrifter som gikk til finaleplass i Hubro Championship i Oslo. "Her gjelder det å bygge størst mulig egenkapital i løpet av 5 år" sier lærer Olav Reitan i økonomifag som også blir med til Oslo.
Interaktivt spill
Hubro Business Simulator er et interaktivt spill som er tatt i bruk ved flere videregående skoler. Spillet kan brukes i flere fag og engasjere og motivere elever i markedsføring, økonomi- og entreprenørskapsfag på en ny måte. I spillet handler det om å bygge opp størst egenkapital over fem år.
Med norgesmesterskap i bedriftssimulering for videregående skoler vil Hubro Education invitere til finale 10. og 11. april. Vinnerlagene fra de ti skolene med høyest poengsum drar til i Oslo.
Tilbud og etterspørsel
"Dette er en effektiv måte å lære økonomi og hvordan markedet virker på - hvilke faktorer som påvirker tilbud og etterspørsel – hvordan skape bedrifter som gir overskudd" sier lærer Olav Reitan, og legger til: "Spillet er virkelighetsnært og handler blant annet om å forstå sammenhengene mellom etterspørsel og pris. Elevene må sette opp budsjett og lage priskalkyler - en feilberegning kan ødelegge overskuddet og egenkapitalen.»