Feilvalg, lærevansker, overdreven trening eller skjermbruk, psykiske eller fysiske plager og avhengighet. Det er mye som kan påvirke skolehverdagen eller læreperioden på en utfordrende måte. Heldigvis er det hjelp å få, og det finnes gode ressurser både på skolen, i lærebedriften og ute i samfunnet. Likevel er det ikke alltid like lett å vite hvor en skal starte å lete når utfordringene tårner seg opp.
– Vårt mål med de nye nettsidene har vært å samle mange av de gode ressursene som er tilgjengelig for ungdommen slik at veien til å søke hjelp forhåpentligvis blir litt kortere, forteller teamleder Eva Skage i Oppfølgingstjenesten.
En del av et større prosjekt
De nye ressurssidene Har du utfordringer og trenger hjelp ligger nå under Opplæring og folkehelse på fylkeskommunenes nettsider. Ressursene gjøres også tilgjengelige på skolenes egne nettsider sammen med annen informasjon om elevtjenesten.
– Ressurssidene er én av flere leveranser fra tjenestedesignprosjektet Oppfølging av ungdom som avbryter eller står i fare for å avbryte opplæringen der utgangspunktet var å forbedre den opprinnelige rutinen og papirskjemaet som vi brukte i avklaringsmøtene, sier rådgiver Kjersti Lekve i pedagogisk støtte og utvikling, og viser til prosjektets sentrale problemstillinger:
- Hvordan kan vi tidlig identifisere ungdom som står i fare for å avbryte slik at de får god tilrettelegging og støtte i prosessen?
- Hvordan kan vi raskt avklare veien videre sammen med ungdommen?
- Hvordan kan vi sikre at ungdom som har avbrutt opplæring finner veien tilbake og fullfører sin opplæring?
– Prosjektet har blitt langt mer omfattende enn vi først så for oss. Derfor er det ekstra gledelig for oss at vi også har fått på plass disse ressursene som helt konkret er rettet mot ungdommen, legger Lekve til.
Animasjonsfilm for elever og lærlinger
Prosjektets siste leveranse er en animasjonsfilm som lages av en elev på Thor Heyerdahl videregående skole. Filmen er primært tenkt til skolestart, men er også relevant for elever, lærlinger og lærekandidater gjennom hele opplæringsløpet.
– Vi er takknemlige for å ha fått en elev med oss på laget. På den måten håper vi på å finne en form som treffer dagens unge både visuelt og språklig, avslutter Eva Skage og Kjersti Lekve.