Det siste året har vi utforsket hvordan KI kan brukes på en måte som fremmer læring. Noen har jobbet mye med dette allerede, mens andre er i startfasen.
Tidligere i år var alle ansatte samlet til et første felles dypdykk i mulighetene KI gir, både for undervisning, ledelsesstøtte og kreativt arbeid.
Les mer om det her: KI-skolen: Vi utforsker mulighetene
Nå har vi tatt det videre, også denne gang med skolens KI-team i spissen. Ambisjonen er at ansatte sammen skal utvikle en trygg og profesjonell praksis, og finne ut hvordan kunstig intelligens best kan brukes i skolehverdagen.
– KI er et verktøy, ikke et mål i seg selv, sier Tonje Bergersen, leder for KI-teamet ved skolen.
Sammen med førsteamanuensis Merete Morken Andersen på USN er hun forfatter av Skriveboka for morgendagens lærere; fagskriving med og uten KI, som kommer på Universitetsforlaget tidlig i 2026.
Felles rammeverk med trafikklysmodellen
For å gjøre KI-bruken tydelig for både elever og ansatte har KI-teamet tatt i bruk en trafikklysmodell. Den viser hvilke rammer som gjelder i ulike typer skoleoppgaver, slik at alle kan jobbe trygt og forutsigbart.
Rødt lys betyr at KI ikke skal brukes i det hele tatt. Her skal eleven vise egne, grunnleggende ferdigheter.
Gult lys åpner for at eleven kan bruke KI til å planlegge, få idéer og utforske, men det ferdige arbeidet skal være deres eget.
Grønt lys betyr at KI kan inngå i hele arbeidsprosessen, for å få tilbakemeldinger eller forbedre innholdet, så lenge eleven selv tar selvstendige og faglige valg.
Nederst på plakaten er et bilde av en politimann som minner elevene om at klipp og lim aldri er lov, arbeidet skal uansett være selvstendig.
Lærer Catrine Emilie Jensen har brukt modellen aktivt i sine yrkesfagklasser.
– I starten syntes jeg det var vanskelig å kommunisere med elevene om KI. Trafikklysmodellen gir oss et felles språk og gjør det tydelig for både meg og elevene hvordan vi skal bruke KI som et verktøy. Det lar oss vise elevene hvordan KI faktisk kan brukes på en god måte, og hvordan det kan hjelpe dem i hverdagen, sier Jensen.
Å bygge rommet for KI-samtaler
I tillegg introduserte Tonje den pedagogiske modellen «Samtalerommet», utviklet som en del av arbeidet med boken. Modellen lærer elevene hvordan de skal gå i dialog med KI på en læringsfremmende måte, og ikke bruke KI som en svar-maskin.
«Samtalerommet» bygger på fire «vegger» som må være på plass i KI samtalen for at den skal være funksjonell: rolle, mottaker, formål og type svar. Disse avklarer rammene for dialogen.
– Samtaler med KI skjer ikke i et vakuum. Elevene trenger et tydelig faglig rom som gjør dem i stand til å føre gode, presise og kritiske KI-samtaler, forklarer Tonje Bergersen.
Modellen gjør det også enklere for lærerne å etablere et felles språk for å snakke om KI-bruk med elevene. Både hvordan man gir klare instrukser, hvordan man håndterer misforståelser og hvordan elevene kan utvikle og tydeliggjøre egne tanker i møte med teknologien.
Les mer om fylkeskommunens KI-arbeid: Fylkeskommunen styrker grepet om
KI-arbeidet fortsetter
Etter fellesdelen fordelte ansatte seg på ulike faglige sesjoner, der de jobbet konkret med alt fra begrepsforståelse og skrivearbeid til differensierte læringsløp og sikker KI-bruk i administrasjonen.
Målet var ikke å lære «enda et verktøy», men å forstå hvordan KI kan støtte elevenes læring på en god måte. Kompetansehevinga stopper ikke her. I tiden framover lanserer KI-teamet «Månedens KI-idé» i fellestiden, med korte, konkrete eksempler på smart, elevnær KI-bruk.
I tillegg bygges det opp et ressursbibliotek i Teams, med guider, små videoer og eksempler fra klasserom.
– Målet er ikke at alle skal bruke KI likt, men at alle skal bruke det trygt og ruste elevene til å forholde seg til et samfunn hvor KI er en del, sier Bergersen.
Rektor Cecilie Langklep Bjørnøy sier at skolen med dette står enda bedre rustet til å møte en teknologisk utvikling som går raskt. Ikke minst fikk ledere og administrasjonen på skolen en viktig gjennomgang av sikker KI-bruk, personvern, og rutiner og praksis av Thorny Cecilie Bie Andersen.
– Samtidig holder vi fast ved det som alltid skal ligge fast: profesjonsstyrke, kvalitet og inkluderende undervisning for alle elever, sier Langklep Bjørnøy.