no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

KISS-kurs sprer seg langt utenfor Larvik

Hilde og Kari på skolen i atriet.
Hilde Christoffersen Lindstøl (til venstre) og Kari Tvetene Haga underviser egne elever og inspirerer mange til å følge KISS-undervisningsopplegg. Foto: Ellen Marie Skjefstad

Publisert:

09.12.2024

Oppdatert:

09.12.2024 kl.14:04

Nå er undervisningsopplegget om kropp, identitet, seksualitet og samliv for elever med ulike funksjonsnedsettelser oppdatert.

Hilde Christoffersen Lindstøl og Kari Tvetene Haga er lektorer ved arbeids- og hverdagslivstrening (AHT) på Thor Heyerdahl videregående skole. De har utviklet KISS-kurs, som gir tilpasset undervisning om kropp, identitet, seksualitet og samliv.

Opplegget startet i 2010 for elever med ulike funksjonsnedsettelser og har siden blitt et fast tilbud ved flere skoler. Det er utarbeidet et faghefte for å gjøre det enklere for ansatte å undervise i tematikk knyttet til seksualitet. Målet er å gi elevene økt kunnskap, språk og bevissthet om seksualitet, samt respekt for egne og andres grenser.

Les også: Det er ikke flaut å spørre Kari og Hilde om sex

Fra skolen og ut i arbeidslivet

De to lektorene har kurset både arbeidsledere og ansatte i ulike bedrifter, veiledet i boliger og barnevernsinstitusjoner, og samarbeidet med universiteter og habiliteringstjenester. Det er liten tvil om at KISS-opplegget har fått bred nasjonal spredning. 

Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) har intervjuet de to: KISS-kurs på timeplanen!

20241126_100827.jpg
KISS-hefte er oppdatert.

Begge er utdannet lektorer i yrkespedagogikk, og har i tillegg videreutdanning i sexologi og funksjonshemming ved OsloMet.

-Vårt mål har hele tiden vært å sette søkelys på seksualitet, slik at elevene får mer kunnskap og et godt utgangspunkt for å ivareta sin seksuelle helse, samt øke sin bevissthet om egne og andres grenser, sier Lindstøl.

Oppdatert faghefte som verktøy

Fagheftet er inndelt i fire kapitler:

  • Kapittel 1 omhandler behovet for tilpasset seksualitetsundervisning, kunnskapsgrunnlaget, rettigheter og forslag til undervisningsopplegg.
  • Kapittel 2, «Fagplan», tar for seg selve undervisningen knyttet til kropp, identitet, seksualitet og samliv, forankret i LK20 og temaet folkehelse og livsmestring. Her presenteres også målene for IOP, temaer, tips til timer, fagstoff, nettressurser og litteratur.
  • Kapittel 3 gir en oversikt over ulike materiell og ressurser.
  • Kapittel 4 informerer om hjelpeinstanser, som Statens barnehus, politiet og habiliteringstjenestene.

For å bestille fagheftet, send e-post til kiss@vestfoldfylke.no.