no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Skumle planer for «The Escape Room»

Adrian Bergestig og Elise Svinkerød i 1SSA deler sine ideer med lærerne Eric Torsøe og Camilla A. Nordbø. Foto: Stine Indahl

Av:

Stine Indahl

Publisert:

03.04.2018

Oppdatert:

11.12.2020 kl.10:27

THVS-lærere først ute med å bruke «The Escape Room» i undervisningen.

– Vi er en gruppe på ni lærere som har startet et pilotprosjekt for å teste ut hvordan «The Escape Room» (TER) vil fungere som en del av undervisningen, forteller Eric Torsøe.

14. og 15. juni skal totalt åtte klasserom rigges i stand og 32 elever låses inne. For å slippe ut igjen må elevene samarbeide i grupper for å finne ledetråder og løse koder og gåter.

– «The Escape Room» er både innovativt, utfordrende og bidrar til annerledes skolehverdag for elevene. Så vidt jeg vet er vi den første skolen i Norge som tar i bruk TER som et pedagogisk virkemiddel i en slik skala, sier Torsøe.

Mulig utvidelse

Totalt deltar 85 elever fordelt på seks klasser fra utdanningsprogrammet service og samferdsel i pilotprosjektet. Men med engasjerte lærere fra flere av skolens utdanningsprogram, ser ikke Torsøe bort ifra at prosjektet på sikte kan utvides.

– Enn så lenge har vi svart nei til å ta med oss andre. Vi ønsker å starte med service og samferdsel, og så får heller en eventuell utvidelse komme senere.

I gang med planleggingen

I 1SSA er planleggingsarbeidet allerede godt i gang. Rett før påske fikk lærerne høre elevenes forslag til blant annet oppgaver, temaer, slagord og rigg for «The Escape Room» på THVS i juni.

– Vi har lagt opp til oppgaver som hører sammen sånn at en kan bruke oppgavene fra alle rommene for å komme fram til en løsning, forteller Adrian Bergestig.

Sammen med Elise Svinkerød er han overbevist om at prosjektet har mange fordeler.

– Det er mange som liker å løse oppgaver «utenfor boksen». En får være kreativ og trimmet hjernen. I tillegg krever oppgavene samarbeid som igjen gjør at en blir bedre kjent, sier Bergestig.

– Vi syns det er morsomt at THVS er først ute. Det er aktuelt, annerledes og lærerikt, legger han til.

– Gode ideer

Morsomt syns også lærer Camilla Aubert Nordbø at pilotprosjektet er. Kjempemorsomt!

– Jeg er så gira!

Mens elevene forteller om pest og rotter, rekvisitter, koder og samarbeid, noterer Nordbø etter beste evne.

– Her er det mange gode ideer som vi kan ta med oss videre. Det er så gøy å se hvordan elevene samarbeider og hvordan de har grepet muligheten til å jobbe med noe som er helt annerledes. Alle har vært engasjert på en eller annen måte.

Nå fortsetter arbeidet med å gjøre alt klart til 14. og 15. juni.

– Vi er godt i gang. Pilotprosjektet er veldig lærerikt – også for oss lærere. Vi blir nødt til å tenke nytt, og ikke minst designe undervisningen på en annen måte enn vi er vant til. Jeg gleder meg allerede til fortsettelsen neste skoleår, avslutter Eric Torsøe.