– Vi er en gruppe på ni lærere som har startet et pilotprosjekt for å teste ut hvordan «The Escape Room» (TER) vil fungere som en del av undervisningen, forteller Eric Torsøe.
14. og 15. juni skal totalt åtte klasserom rigges i stand og 32 elever låses inne. For å slippe ut igjen må elevene samarbeide i grupper for å finne ledetråder og løse koder og gåter.
– «The Escape Room» er både innovativt, utfordrende og bidrar til annerledes skolehverdag for elevene. Så vidt jeg vet er vi den første skolen i Norge som tar i bruk TER som et pedagogisk virkemiddel i en slik skala, sier Torsøe.
Mulig utvidelse
Totalt deltar 85 elever fordelt på seks klasser fra utdanningsprogrammet service og samferdsel i pilotprosjektet. Men med engasjerte lærere fra flere av skolens utdanningsprogram, ser ikke Torsøe bort ifra at prosjektet på sikte kan utvides.
– Enn så lenge har vi svart nei til å ta med oss andre. Vi ønsker å starte med service og samferdsel, og så får heller en eventuell utvidelse komme senere.
I gang med planleggingen
I 1SSA er planleggingsarbeidet allerede godt i gang. Rett før påske fikk lærerne høre elevenes forslag til blant annet oppgaver, temaer, slagord og rigg for «The Escape Room» på THVS i juni.
– Vi har lagt opp til oppgaver som hører sammen sånn at en kan bruke oppgavene fra alle rommene for å komme fram til en løsning, forteller Adrian Bergestig.
Sammen med Elise Svinkerød er han overbevist om at prosjektet har mange fordeler.
– Det er mange som liker å løse oppgaver «utenfor boksen». En får være kreativ og trimmet hjernen. I tillegg krever oppgavene samarbeid som igjen gjør at en blir bedre kjent, sier Bergestig.
– Vi syns det er morsomt at THVS er først ute. Det er aktuelt, annerledes og lærerikt, legger han til.
– Gode ideer
Morsomt syns også lærer Camilla Aubert Nordbø at pilotprosjektet er. Kjempemorsomt!
– Jeg er så gira!
Mens elevene forteller om pest og rotter, rekvisitter, koder og samarbeid, noterer Nordbø etter beste evne.
– Her er det mange gode ideer som vi kan ta med oss videre. Det er så gøy å se hvordan elevene samarbeider og hvordan de har grepet muligheten til å jobbe med noe som er helt annerledes. Alle har vært engasjert på en eller annen måte.
Nå fortsetter arbeidet med å gjøre alt klart til 14. og 15. juni.
– Vi er godt i gang. Pilotprosjektet er veldig lærerikt – også for oss lærere. Vi blir nødt til å tenke nytt, og ikke minst designe undervisningen på en annen måte enn vi er vant til. Jeg gleder meg allerede til fortsettelsen neste skoleår, avslutter Eric Torsøe.