To år på yrkesfag nærmer seg slutten, og for mange av elevene venter to år som lærling på en arbeidsplass.
− Nå begynner det å nærme seg fristen for å søke læreplass 1. mars så vi er veldig interessert i å finne elever og arbeidsplasser som matcher bra, sier Øistein Kaarby fra opplæringskontoret for Yrkeskompetanse.
Opplæringskontoret formidler læreplasser og Kaarby har tett kontakt med en rekke bedrifter og potensielle arbeidsgivere. 18. januar var han på Thor Heyerdahl for å treffe samtlige elever på Vg2 salg, service og sikkerhet som håper på en læreplass som passer for dem.
Tidlig møte med opplæringskontorene
Også opplæringskontoret for offentlig sektor i Vestfold og Ine Andersen har tatt turen til skole for å treffe de unge lovende. Målet er at de skal bli kjent med hverandre. Hver elev får cirka fem minutter med representantene fra opplæringskontorene der de både får mulighet til å fortelle om hvem de er, samtidig som de får en del spørsmål om ønsker videre, bakgrunn og personlighet.
− Det er en god mulighet for elevene til å bli kjent med mulige læreplasser og ikke minst alle mulighetene som finnes. På en annen side er det viktig at opplæringskontorene møter elevene så tidlig som mulig for å bli kjent med de kommende lærlingene, sier Jarle Aagaard, kontaktlærer på service og samferdsel.
Petter Engelsen Hovland har allerede siktet seg inn på hva han ønsker. Nå har han tatt plass ved bordet sammen med Øistein Kaarby. Hovland er rolig og får fortalt at det er læreplass i Forsvaret han kan tenke seg. Også en arbeidsplass innenfor eiendom, megler eller forvalting frister.
Praten går, spørsmålene kommer som perler på en snor og plutselig er de fem minuttene over. Nå bærer det til neste opplæringskontor for å presentere seg.
Viktig trening
− Det er viktig for oss å ruste elevene på det som venter dem der ute. Etter to år på yrkesfag på videregående er det viktig at vi sikrer at alle elevene får en god arbeidsplass som passer for dem, sier Jarle Aagaard.
Han ser at det er mange som opplever en mestringsfølelse av disse møtene med opplæringskontorene og at det å trene på et jobbintervju, er en viktig forberedelse til at elevene møter næringslivet.
− Ved service og samferdsel på Thor Heyerdahl videregående skole har vi stort fokus på det fireårlige løpet og livsmestring. Skole-næringslivssamarbeid og den tette kontakten med opplæringskontorene i fylket er et av tiltakene for å styrke dette fokuset, poengterer Aagaard.
Opplæringskontoret for salg og matbransjen (KOM) har også besøkt elevene, og flere av dem er nå i praksis i potensielle læreplasser.