Carmen Andrine Blix, Benjamin Selstø og Malin Kleven fikk en flott tredjeplass i skolemesterskapet i økonomi. Elevene satset på å utvikle nye produkter i stedet for å senke lønnskostnadene. I tillegg satset de på et produkt der det var mindre priskonkurranse - da kan de sette høyere pris!
Hubro Business Simulator er et interaktivt spill som er tatt i bruk ved flere videregående skoler. Spillet kan brukes i flere fag og engasjere og motivere elever i markedsføring, økonomi- og entreprenørskapsfag på en ny måte. I spillet handler det om å bygge opp størst egenkapital over fem år.
Fra Vestfold fylkeskommune vant duoen Bendik Johan Langved og Dominic Ciesla fra Sandefjord videregående skole innen automatisering. De vet hva nøkkelen var til gullet!
– Godt samarbeid. En av oppgavene gikk ut på å programmere PLS (programmerbare logiske styringer), forteller Langved. Å møte elever fra alle fylker og å se hvor mange som holder på med automatisering, var gøy. Om man har teknisk interesse så passer automatisering veldig bra, forteller Langved.
Elevene kvalifiserte seg først gjennom en egen fylkeskonkurranse på Skogmo. I finalene møtte elever fra hele landet opp for å konkurrere i sine fag. Til sammen var det 320 yrkesfagelever fra alle fylkene i landet som konkurrerte mot hverandre. Fagene elektriker, automatisering, industrimekaniker, sveising, bilfag-lette kjøretøy, frisør, mediegrafiker, design og søm, interiør og utstillingsdesign, tømrer og anleggsmaskinfører var representert i Skole-NM.
Kilde: Marita Nilsen, Vestfold fylkeskommune.
Skolen gratulerer elever og lærere med super innsats.